İçerde Ara

5 Eylül 2009 Cumartesi

Virtual Box İle Windows İçine Sanal Linux Kurulumu

virtualbox
Adını belki daha önce duymuş olabileceğiniz sanallaştırma işine bugün ilk adımımızı atıyoruz. Sanallaştırmada ücretsiz ve kısıtlamasız bir yazılım olduğu için Virtual Box kullanacağım. Virtual Box’u kendi web sitesinden indirebilirsiniz.

Sanallaştırma; mevcut işletim sisteminizin içinde, başka bir işletim sistemini çalıştırmaktır. Windows işletim sistemi kullanıyorsanız, ancak Linux’ta araştırma ve denemeler yapmanız gerekiyorsa, Windows’un içine Ubuntu veya Pardus linux’u kurmanız 10 dakikanızı almayacaktır. Bilgisayarınızı yeniden başlatmadan v.b. vakit kaybını yaşamadan diğer işletim sistemini açabilir ve onun üzerinde çalışmalar yapabilirsiniz.
Windows içine bir işletim sistemi kurabilmemiz için öncelikle sistemimizde bulunan ram miktarı düşük olmamalıdır. En düşük 2 gb ram olmalıdır ki diğer işletim sisteminede ram ayırmış olabilelim. Ayrıca bize kuracağımız işletim sisteminin ISO imajı yada kurulum cd’si gereklidir. Bu işlemleri tamamladıktan ve virtual box’u kurduktan sonra, sanal işletim sisteminizi aşağıda resimli açıklamalarıyla takip ederek oluşturabilirsiniz.
Virtual Box açılış ekranı;
virtualboxacilis
Açılış ekranında, nasıl başlayacağınız konusunda size ipuçları veren ingilizce bir metin bulunuyor. Sol tarafta gördüğünüz 4 simge bize herşeyi yapmamızı sağlıyor. Yeni’ye tıklatarak işlemi başaltıyoruz.
Karşımıza Sanal Makine Oluşturma Sihirbazı geliyor, sihirbaz sanal işletim sisteminin ayarlarını yapılandırırken bize yardımcı oluyor. İleri’ye tıklatarak devam ediyoruz.
Bir sonraki ekranda Sanal Makina Adı ve İşletim Sistemi Tipi seçeneklerini yapılandırmamız isteniyor. Bu ekranda kuracağımız işletim sistemine bir isim vermemiz gerekiyor. Ben Ubuntu 9.04 Jaunty Jackolope kuracağım için sistemin adını ubuntu 9.04 yaptım, sizde istediğiniz ismi verebilirsiniz. Devamında işletim sistemi tipini seçmemiz isteniyor, işletim sistemi Linux, versiyonu ise Ubuntu olarak seçiyoruz ve ileriye tıklayarak devam ediyoruz.
Sanal Makina Adı ve İşletim Sistemi Tipi;
virtualbox3
Devamındaki ekranda sanal makina için ayıracağımız ram miktarını bize soruyor. Eğer sisteminizde bulunan ram mikatarı 1 Gb ise en fazla ayırabileceğiniz oran 256 mb olur, buda sanal işletim sisteminizin yavaş çalışmasına sebep olur. Daha iyi bir sanal makina için daha fazla rame ihtiyacınız vardır. Sisteminizde bulunan ram 2 gb ise sanal makinaya 512 mb ram ayırabilirsiniz. Eğer 3 gb ve üstü ram varsa sisteminizde 1 gb veya daha yüksek bir miktarda ram ayırabilirsiniz. İleriye tıklayarak devam ediyoruz.
Sanal Makina için ayrılacak bellek miktarı;
virtualbox4
Sırada sanal makinayı kuracağımız ve kendisi için kullanacağı disk alanını yapılandırma seçenekleri var. Sanal işletim sistemini ilk kez kuracaksanız Create new hard disk’i seçin ve devam edin.
virtualbox5
Karşınıza Sanal Disk Oluşturma Sihirbazı ekranı gelecektir. Burada 2 seçeneğimiz var Dinamik Olarak Genişleyen Kalıp ve Sabit Boyutlu Depolama.
virtualbox6
Dinamik olarak genişleyen kalıbı seçerseniz, program sanal işletim sistemi için ayırdığınız maksimum boyutu geçmeyecek şekilde harddiskinizden kendisine yetecek kadar yer kapsar ve bu oran sanal işletim sisteminin kapsadığı yer kadar olur. Dinamik olarak bu alan azalabilir veya artabilir, ancak belirlediğiniz maksimum boyutu geçemez.
Sabit boyutlu depolamada ise belirlediğiniz alan miktarı sabit kalır, bu alan yeterince sanal işletim sisteminizi kullanırsınız. Ben sanal makinamda çok fazla program kurmayacağım ve dosya barındırmayacağım için sabit boyutlu depolamayı seçerek devam ediyorum. Sizde kendinize uygun seçeneği işaretleyin ve ileriyi tıklatın.
Sonraki adımda program bizden sanal işletim sistemi için ayıracağımız disk alanını belirlememizi ve bu alanın saklanacağı konumu isteyecektir. Gerekli boş alanı programa gösterdikten sonra, ihtiyacınız kadar olan alanı belirleyip devam edin.
virtualbox7
Son olarak bitire tıklatın ve program oluşturduğunuz sanal disk bölümünü biçimlendirirken bekleyin.
virtualbox8
Bu işlemde tamamlandıktan sonra artık kuruluma başlayabiliriz. VirtualBox ekranında oluşturduğunuz sanal makinanın ayarlarını görebilir ve isterseniz bu ayarları değiştirebilirsiniz. Tüm ayarları kontrol ettikten sonra hazırsanız, ekranın sol üstünde bulunan paneldeki Başlat düğmesini tıklatarak kuruluma başlayabilirsiniz. Düğmeye tıklattığınızda ilk karşınıza gelecek olan ekran sizden kuracağınız işletim sisteminin ISO imajını yada kurulum CD/DVD’sini bilgisayarınıza takmanızı isteyecektir. Eğer ISO imajınız varsa ekranda bulunan Kalıp Dosyası seçeneğini işaretleyin ve kalıp dosyasını programa gösterin. Eğer CD/DVD ile gelen kurulum diskiniz varsa CD/DVD-Rom Sürücü seçeneğini işaretleyin ve kurulum diskini bilgisayarınızın sürücüsüne takın devam edin.
virtualbox9
Standart bir işletim sistemi kurma işlemini nasıl yapıyorsanız VirtualBox’tada aynı işlemleri yaparak işletim sisteminizi kurun. Eğer kurduğunuz sanal makinanın ayarlarını değiştirmek isterseniz VirtualBox ekranında ayarlar bölümüne girerek gerekli değişiklikleri yapabilirsiniz.
Ubuntu 9.04 Kurulum devam ederken;
ubuntuvirtualbox
Eğer işlemciniz yeni nesil bir Intel yada AMD işlemci ise Bios’ta bulabileceğiniz Virtualization desteğini aktif hale getirerek daha iyi bir performans elde edebilirsiniz. Eğer bu ayarı aktif hale getirirseniz yukarıdaki resimde gördüğünüz işletim sistemi ekranında sağ alt köşesinde bulunan ikonlardan V işaretli olanı bu durumu gösterir. Eğer ikon etkin ise Virtualization etkin anlamına gelir.
Daha önce Ubuntu kurmadıysanız ve nasıl kurulduğunuz bilmiyorsanız, kurulum sırasında size yardımcı olucak metine buradan ulaşabilirsiniz.
Ve artık mutlu son, sanal makinanızı kurdunuz, şimdi üzerinde istediğiniz değişikliği yapabilir standart bir işletim sistemi kullanıyor gibi çalışabilirsiniz.
ubuntuonvistavirtualbox
Not: VirtualBox ile birden fazla sanal işletim sistemi oluşturup çalıştırabilirsiniz. Windows Vista içine Ubuntu, Pardus yada başka bir Linux dağıtımı kurabilirsiniz, isterseniz Vista altına XP’de kurabilirsiniz. Ayrıca VirtualBox’u Linux’tada kullanabilir ve yukarıda yapılanın tam tersi şekilde Ubuntu Linux içine Windows Vista yada Windows XP kurabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken konu, birden fazla işletim sistemi oluşturduğunuzda bu sistemleri aynı anda çalıştırmamak gerektiğidir. Aynı anda üç işletim sistemi ram kaynaklarınızın tamamını tüketebilir ve bilgisayarınız hasar görebilir.
Gerekli bağlantılar:
VirtualBox Ana Sayfası
Ubuntu Ana Sayfası
Ubuntu hakkında daha fazla bilgi almak için daha önceki hazırladığım bu ve şu yazıyı okuyabilirsiniz.

2 yorum:

  1. ram vermek bilgisayarımızı yavaşlatır mı ?

    YanıtlaSil
  2. Windows 10 64 bit sistemde 32 bit ubuntu kurmayı denedim windows çöktü, mavi ekran çıktı. Linux ubuntu 32 bit makine oluşturmak istedim.Çözüm ne olabilir?

    YanıtlaSil