İçerde Ara

11 Mayıs 2009 Pazartesi

Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope İncelemesi

Ubuntu'dan sizlere daha önce bahsetmiştim, okumayanlar için bkz; Ubuntu Nedir ve Nasıl Kullanırım.

9.04 Jaunty Jackalope, Ubuntu'nun Nisan ayında yayınlanan yeni sürümü. Ubuntu'nun isminin yanına yazılan numaralar çıktığı yıl ve aya aittir 2009-04. Her altı ayda bir yeni sürümü yayınlanır, yani bundan önceki sürümü 8.10'dur. Ayrıca yeni sürüme bir kod isim verilir, bu sürümün kod adı ise Jaunty Jackalope. Benimde kendime ait küçük bir test merkezim var:) ubuntuyu kurdum, test ettim ve kullanmaya karar verdim. Bu sürüm gözle görülür bir şekilde daha iyi Türkçeleştirilmiş. Masaüstü ve beraberinde gelen programlar tamamiyle türkçe, ancak yardım ve destek bölümünde hala türkçeleştirilmemiş bölümler var. Biz yinede ülkemizde ubuntuyu destekleyen ve ubuntunun resmi türkiye sitesi ünvanına kavuşmuş www.ubuntu-tr.org'a teşekkürlerimizi iletiyoruz ve gelecek sürümlerde daha iyisini göreceğimize inanıyoruz.

Ubuntu 9.04 son derece sade bir şekilde ulaşıyor bizlere. Ubuntu Masaüstü Görüntüsü(resimleri büyük ölçüde görmek için üzerine tıklayınız);

Masaüstünde iki adet araç çubuğumuz mevcut, üstteki araç çubuğunda programları, yerel klasörlerinizi bulabileceğiniz ve sistem ayarlarınızı yapabileceğiniz bağlantılar, ayrıca tarih, saat, bağlantı durumu ikonu, kullanıcı hesabı kontrolü ve bazı programların kısayolları mevcut. Alttaki araç çubuğun sol alt köşesinde masaüstünü göster düğmemiz, sağ tarafta ise masaüstü değiştirme ve çöp kutusu kısayolları bulunuyor.

Ubuntu'da başlıca varsayılan programlar şöyle; internet tarayıcısı Mozilla Firefox, E-posta Programı Evolution Mail, IM Pidgin(anında mesajlaşma programı; messenger,google talk gibi).

Ubuntu Mozilla Firefox ve başlangıç sayfası görüntüsü;

Ubuntu'da yine size daha önceden bahsettiğim Open Office 3.0 sürümü bulunmakta. Open Office ile Microsoft Office'te oluşturulmuş Word, Excel ,Power Point dosyalarını açabilir ve düzenleyebilirsiniz.

Open Office 3.0 görüntüsü;


Ubuntu'da yardım merkezide bulunuyor, üstteki araç çubuğunda bulunan soru işaretine tıkladığınızda ubuntu yardım merkezi karşınıza gelir. Yazımın başındada bahsettiğim gibi %100 türkçeleştirilmemiştir, ancak okuyabileceğiniz türkçe makalelerde mevcuttur. Ubuntu ile başınız sıkıştığında birinci ağızdan yardım alabileceğiniz yer; Ubuntu Wiki'dir. Destek tamamen türkçedir.

Ubuntu Yardım Merkezinin görüntüsü;


Ubuntu son derece kişiselleştirilebilir bir sistemdir. Masaüstü efektlerini dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz. İster düz efektsiz bir masaüstü, ister biraz açılmış efektler, isterseniz efektleri tam olarak etkinleştirebilirsiniz.

Ubuntu Görsel Efektler menüsü;


Ubuntu'da renk seçeneklerini, görünüm ve temaları dilediğiniz gibi değiştirebilirsiniz.

Fazlasıyla kişiselleştirilmiş bir ubuntu masaüstü görüntüsü:))


Bu ekran görüntüsünü -iyice inceledikten- sonra Ubuntu'yu indirmeye karar verdiyseniz; kurulumu nasıl gerçekleştireceğinizi ve Ubuntu'yu nereden temin edeceğinize daha önceden bahsetmiştim. Tam ve ayrıntılı şekilde anlatılan ubuntu kurulum rehberine buradan ulaşabilirsiniz.

Güle güle kullanın:)

3 yorum:

  1. selam arkadaşlar ubutunun ne özellikleri oldugunu okudum emegi gecenlerin emegine saglık olsun ben suan laptop uma ubuntu-9.04 programını yüklüyorum bakalım insallah iyi olur teşekkürler lionyusuf@hotmail.de

    YanıtlaSil
  2. bu sitede çok güzel programlarda mevcut emeginize saglık yanlız birşey ögrenmek istiyorum bu ubuntu programını yükledikten sonra benim ekran kart ses kartı vb programlarda herhangi bir degişiklilik olurmu cevabınızı bekliyorum şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Öncelikle ilginiz için teşekkürler. Ubuntu'yu yükledikten sonra ekran kartı, ses kartı v.b. programlarda değişiklik olurmu demişsiniz, ubuntu bütün donanımlarınızı otomatik algılayacaktır, siz kendiniz ekran kartı yada ses kartı driverı kuramazsınız. Ubuntu tüm donanımınızı otomatik algılar. Eğer windows'ta kullandığınız programları ubuntu'da çalıştırmak isterseniz bunun da bir yolu mevcut, Ubuntu'da synaptic paket yöneticisine Wine yazıp arattırın ve programı kurun. Wine ile windows programlarını çalıştırabilirsiniz.

    Ayrıca, eğer ubuntu'yu kurmaya çekiniyor ve mevcut sisteminizi değiştirmek istemiyorsanız, http://yazilimdepo.blogspot.com/2009/09/virtual-box-ile-windows-icine-sanal.html burada anlattığım şekilde ubuntu'yu yada başka bir işletim sistemini windows altına sanal olarak kurup, size uygun olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. İlginiz için tekrar teşekkürler.

    YanıtlaSil